Monday, November 11, 2013

Tujuh Perkara Yang Dapat Dilakukan Oleh Ibu Bapa Dan Guru Guru Untuk Merangsang Pertumbuhan Kreativiti Kanak Kanak

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada anda semua. Ketahuilah apabila seseorang kanak - kanak itu mempunyai kreativiti yang tinggi, maka dia dapat mengeluarkan idea idea yang liar dan mampu digunakan oleh manusia sepanjang zaman. Selain itu, masyarakat Malaysia harus faham betapa pentingnya kanak - kanak kerana merekalah yang akan mencorak masa depan negara agar lebih maju dan lebih inovatif di mata dunia. Apakah anda tahu bagaimanakah caranya untuk mengembangkan kreativiti seseorang kanak kanak itu. Ini jawapannya.

Jangan cepat cepat menilai


Apabila kanak - kanak mengeluarkan idea - idea yang yang luar biasa atau liar, jangan terus bantah atau mengkritik terus. Seharusnya kita dorong kanak kanak tersebut dengan membuat lebih berani mengeluarkan idea - idea yang dahsyat dan mengambil risiko intelektual.


Gunakan soalan - soalan terbuka


Kajian mendapati bahawa 90% daripada soalan - soalan yang diberikan pelajar ialah jenis soalan yang ada satu jawapan sahaja yang betul dan sudah diketahui oleh guru sendiri. Soalan - soalan seperti itu tidak mendorong pelajar berfikir secara berkembang. Sebaliknya, hanyalah mendorong pelajar belajar apa yang ada dalam dalam soalan itu. Gunakan soalan - soalan mempunyai pelbagai jawapan yang betul untuk mendorong kanak - kanak lebih berfikir secara kreatif lagi.


Galakkan minat belajar sendiri


Selalunya ibu bapa atau guru - guru tidak memberi peluang kepada kanak - kanak untuk belajar sendiri kerana dikhuatiri akan belajar ilmu yang salah. Contohnya, mereka takut kanak - kanak belajar yang tidak masuk dalam kertas peperiksaan. Mereka cuma mahu belajar benda - benda yang betul sahaja. Ini menyebabkan kanak - kanak tidak ada sikap untuk mencuba sesuatu yang baru atau gemar berimaginasi.


Galakkan minat terlebih belajar


Ibu bapa atau guru - guru selalu menekankan kanak - kanak supaya belajar mengikut apa yang diatur sahaja. Ini salah! Anda wajib tahu yang minda yang kreatif memiliki keupayaan melihat sesuatu dengan sudut pandangan yang original. Kanak - kanak seharusnya lebih tahu apa yang terkandung di dalam aturan tersebut.


Galakkan fleksibiliti intelektual


Individu yang memiliki minda yang 'liar' sring bertukar tukar sudut pandangan terhadap apa yang mereka fikirkan dan mencipta idea - idea yang baru untuk kegunaan manusia serta suka menyelesaikan masalah dengan kaedah yang kreatif.


Galakkan penilaian kendiri


Orang yang mencipta idea sendiri tidak peduli apa penilaian orang lain terhadap idea - idea mereka itu. Mereka cuma mementingkan idea ciptaan mereka sendiri. Oleh itu, latihlah kanak - kanak dengan mencipta idea sendiri atas daya usaha mereka. Galakkan mereka supaya berusaha dengan apa yang mereka fikirkan berbanding orang lain.


Bantu mereka mengalami kekecewaan dan kegagalan

Orang yang kreatif memiliki sifat atau semangat yang tabah dan tekun. Contoh Thomas Edison, pencipta mentol. Beliau telah mengalami dua ribu kegagalan dalam mencipta mentol sebelum berjaya menciptanya. Jangan menasihatkan kanak - kanak supaya mengelakkan kesilapan atau jangan cuba menyuruh mereka berhenti dalam apa yang mereka usahakan selagi ada kebaikan dalam kehidupan manusia. Doronglah mereka supaya berani mencuba sesuatu yang baru. Ingatlah, mencuba perkara yang baru pada peringkat permulaan selalunya pasti akan gagal. Tetapi, ingat! Usaha anda adalah penentu merealisasikan ciptaan anda tersebut.

No comments:

Post a Comment